William EgglestonPhotographsApril 04 – May 05, 2002, Oslo
William Eggleston (f.1939) er ansett å være en av USAs viktigste fotografer. Født og oppvokst i Sydstatene, og etterkommer av plantasje-aristokratiet, er Eggleston en reservert gentleman som også har et rykte for sin overdådige og provokative oppførsel. Han er musikk connoisseur og er fascinert av den tekniske skjønnheten og presisjonen til skytevåpen.
Walker Evans og Henri Cartier-Bresson var viktige tidlige innflytelser på hans svart-hvitt arbeider. Senere ble han sammen med Lee Friedlander og Garry Winogrand del av en etter-krigs generasjon med fotografer som frigjorde mediet fra de restriktive reglene og konvensjonene som preget denne perioden. Nytt er uvanlige utsnitt og upretensiøs skildring av det hverdagslige. Eggleston bruker ikke fotografi som et dokumentarisk medium i den klassiske betydningen, men heller som en måte å gi uttrykk for hans eget personlige og ukonvensjonelle syn på verden. Han utforsker det rurale og urbane landskapet, slitne hotellrom og stormarkeder, de forlorne objektene til den amerikanske drømmen, den lyriske skjønnheten ved den ødslige amerikanske landsbygden.
Hans sensasjonelle debututstilling i Museum of Modern Art i New York i 1976 omfattet farge-fotografier tatt mellom 1969 og 1971, med hverdagslige motiver som f. eks en trehjulssykkel sett fra gulvnivå, flisbelagte vegger i en dusj eller innsiden av en ovn. Kunstverdenen var sjokkert over motivenes banalitet, den opplagte “snapshot” kvaliteten til bildene, og fremfor alt Egglestons dristige fargebruk. Til fargetrykkene valgte William Eggleston den såkalte dye-transfer-teknikken, som tillot ham å kontrollere både fargenes toner og intensitet individuelt. Den intense fargen produsert i denne prosessen ble etterhvert et kjennetegn for Eggelstons arbeider. Egglestons komposisjoner er resultatet av nøye planlegging, de disorienterer betrakteren og skaper en viss tvetydighet. Subjektivt kontrollerte farger og overdrevne perspektiver forvandler hverdagslige objekter til visuelle metaforer for en fremmedgjort verden. Fargenes samspill, form og innhold i Egglestons fotografi gir helt normale ting eller situasjoner en tilleggsmening. Hverdagsmiljøet i den amerikanske mellomklassen kan plutselig virke truende. William Egglestons arbeider kan dog ikke reduseres til et typisk hunør eller stil. Hans arbeider kan ikke heller kun begrenses til det amerikanske landskapet. I de senere årene har han jobbet i Japan, Afrika og Europa.
Utstillingen i Galleri Riis, som er den første presentasjonen av kunstneren i dette landet, omfatter 40 arbeider med motiver fra 1966-74, både dye transfer prints og C-prints. Disse arbeidene har vært del av en større utstilling organisert av Fondation Cartier pour l’art contemporain i Paris, som fortsetter til Hayward Gallery i London og Kunsthalle Wien senere dette året.